Tuesday, June 2, 2020

KK, MPKK hargai PPM Bingkor bina gabion sungai Tuarid Taud

KK AMIN BANTANGON

Oleh PAUL UKAU
KENINGAU: Penduduk kampung Tuarid Taud di sini menzahirkan ucapan terima kasih kepada Pemimpin Pembangunan Masyarakat (PPM) Bingkor Peter Daigo atas tindakan cepatnya menangani masalah hakisan tebing sungai kampung itu akibat banjir.

Ketua Kampung Kg Tuarid Taud KK Amin Bantangon dan Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Kg Tuarid Taud Rahimin Rasimin berkata pihak mereka telah membuat aduan kepada PPM berkenaan masalah itu.

PETER DAIGO
“Bertindak atas aduan, Peter mengambil langkah serta-merta datang melihat sendiri masalah hakisan tebing sungai akibat banjir kilat pada 22 Mei lalu,” kata Rahimin.

BERSAMA: Penduduk bergotong-royong membina gabion.

Menurut Rahimin, Pejabat PPM juga turut menghubungi Jurutera Daerah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) untuk melaksanakan tindakan bersama.

Rahimin menambah kerja-kerja membina gabion kini hampir siap dilakukan secara gotong royong oleh penduduk setempat menggunakan peralatan yang disalurkan oleh JPS Daerah.

“Saya bagi pihak penduduk kampung amat berterima kasih di atas tindakan segera dan keprihatinan pihak PPM dan JPS,” kata Rahimin.

RAHIMIN

Jelas Rahimin, tindakan segera PPM Bingkor telah memastikan hakisan tebing sungai tidak membawa kesan runtuhan berterusan sehingga membawa risiko ke atas rumah-rumah penduduk.

Kata Rahimin, terdapat banyak rumah di tebing sungai berkenaan dan sekiranya tindakan tidak diambil segera, pasti mengakibatkan runtuhan yang serius.

Rahimin menyifatkan Peter sebagai ‘Pemimpin Berjiwa Rakyat’ yang bertindak serta-merta menangani permasalahan di kawasan jagaannya.

JPS: Membina gabion menggunakan peralatan dari JPS Daerah.




No comments:

Post a Comment