Friday, May 29, 2020

YB Robert membesar dengan merugup, mongingsakot, monorut, mangansar



Menghantar kerusi roda di Kg Ritting Apin Apin

Oleh PAUL UKAU
GERAK kerja sudah menjadi rutin bagi YB Robert Tawik sejak dipilih menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bingkor dua tahun lalu.

Tiada lagi istilah ‘turun padang’ bagi Ahli Yang Berhormat ini kerana sememangnya gerak kerja di lapangan sudah menjadi tugas sehari-hari untuk bersama rakyat tanpa mengira musim senang mahupun sukar.

“Cara kerja YB Robert kini memperlihatkan keupayaan dan kebolehan beliau dalam menggalas tugas bagi menunaikan amanah membantu rakyat kawasan yang diwakilinya.

AMPIU

Keupayaan YB Robert dibuktikan dengan gerak kerja seharian tanpa protokol yang sentiasa responsif ke atas keperluan serta aduan rakyat untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.

YB Robert sentiasa berada dalam lingkungan masyarakat untuk melihat, meninjau dan menyiasat sendiri keadaan sebenar kehidupan rakyat yang perlu dibantu.

Berpandukan slogan Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) yang berbunyi “Kalau Bukan Kita Siapa Lagi, Kalau Bukan Sekarang Bila Lagi?” kepimpinan YB Robert dibentuk dan kini sedang mewarnai pendekatannya dalam pelayanan kepada pengundi.

Mantan Ketua Kampung yang juga penduduk Kg Nuntunan Apin Apin, Ampiu Ambulian Kantuon Singgon, 63, menyatakan YB Robert memiliki ciri-ciri kepimpinan dinamik dan berwibawa.

“Hubungannya dengan rakyat di kawasan amat mesra dan akrab,” katanya.


SUMBANGAN Kerusi Roda kepada umat melalui gereja

Menurut Ampiu YB Robert rajin masuk kampung dan jika ada kematian dan kenduri, beliau pasti hadir menghulurkan bantuan.

Kata Ampiu lagi, YB Robert juga mudah didampingi dan mesra dengan masyarakat setempat tanpa mengira kaum dan agama.

“Inilah kelebihan YB Robert, tidak dinafikan beliau merupakan seorang yang tidak kekok, tidak sombong dan selalu bersama rakyat di peringkat akar umbi,” katanya.

Menurut Ampiu, YB Robert bukan sahaja seorang Ahli Yang Berhormat bersikap mesra, prihatin dan mempunyai perwatakan serta personaliti bersahaja, tetapi juga sebagai kawan yang boleh dibawa bergurau.

MENGHANTAR Sumbangan tongkat kepada OKU

“Sifat semulajadi YB Robert yang mudah didekati membuatkan rakyat tidak segan dan kekok mengutarakan permasalahan yang dihadapi,” kata Ampiu.

Ampiu menceritakan latar kehidupan YB Robert sebagai petani telah menjadikan dirinya memiliki kemampuan luar biasa untuk menghayati dan menyelami denyut nadi hati rakyat.

Menurut Ampiu, beliau sempat memerhati keadaan hidup YB Robert sejak kecil hingga remaja yang terlibat dalam kerja-kerja tani yang telah menjadi asam garam dalam kehidupan.

Kata Ampiu, YB Robert ketika zaman remajanya biasa bekerja di sawah dalam ‘merugup’ (bahasa etnik Gana yang bererti gotong royong), ‘mongingsakot’ (buang rumput di celah pokok padi), menjahit atap rumbia (monorut), mengambil bambu, rotan dan mengikat pagar dengan rotan (mangansar).

Dari kebiasaan hidup masa kecil dan remaja telah membentuk perwatakan YB Robert yang memiliki pertalian rasa dengan rakyat apabila meneima suatu keluhan yang dajukan rakyat.

YB Robert juga selalu datang menemui penduduk untuk menghantar bantuan termasuk kepada golongan Orang Kurang Upaya (OKU).

MENGHANTAR kerusi roda untuk Mitus Kimbor
di Kg Takad Apin Apin



3 comments:

  1. 👍👍 ... Teruskan perjuangan Dan Terima kasih YB Robert. Keep posting and good info...

    ReplyDelete
  2. Kelebihan seorg pemimpin apabila bermula dari kehidupan yg susah sejak zaman kanak-kanak...teruskan perjuangan YB.Robert!

    ReplyDelete
  3. Seorang pemimpin yg berjiwa rakyat. Beliau sangat. Tidak sombong. Orang Gana Bingkor bilang YB yang motoluod om mosuau.

    ReplyDelete