Wednesday, May 27, 2020

ADUN Bingkor tempah 'Hitachi' bina parit atasi banjir

KOREK: Pembinaan parit untuk mengalir air hujan sambil disaksikan
keluarga  Rosalinda.

Oleh PAUL UKAU
KENINGAU: Aduan penduduk Kg Baru Bingkor 22 Mei lalu berhubung rumah dinaiki banjir memperoleh maklum balas dari Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bingkor semalam dengan menghantar jentera pengorek parit.

ADUN Bingkor Robert Tawik memberitahu pihaknya dimaklumkan rumah kediaman Rosalinda Tuving Lintou dinaiki banjir lalu membuat pemantauan serta-merta untuk mengenal pasti masalah yang perlu diambil tindakan.

“Saya mendapati rumah di kawasan berkenaan dinaiki banjir kerana ketiadaan parit untuk mengalirkan air setiap kali hujan,” katanya.

Robert kemudian menempah traktor jentolak (backhoe) untuk mengorek parit sejauh 120 meter untuk mengalirkan air hujan mengelak takungan air di perumahan.

Rosalinda yang berada di lokasi ketika pengorekan parit menyatakan amat berterima kasih dengan bantuan dan tindakan serta-merta Robert yang tidak memerlukan protokol untuk mengajukan masalah.

Menurutnya masalah itu diajukan melalui media sosial tanpa melalui surat rasmi atau mesyuarat penduduk lalu mendapat perhatian serta-merta dari wakil rakyat.

BANJIR: Keadaan rumah Rosalinda
yang dinaiki air.


SALIRAN: Kerja-kerja pengorekan parit sejauh 120 meter.






No comments:

Post a Comment